
Als je veel te weinig klanten hebt
Strategieën die op korte termijn voor klanten kunnen zorgen zijn strategieën die twee specifieke kenmerken hebben:
- Je wacht niet af maar je neemt het initatief.
- En je zorgt dat er een persoonlijk contact tussen jou en je prospect ontstaat.
Er zijn beroepen waarbij dat gewoon niet kan dat je een lijstje met prospects maakt en ze dan gaat bellen. In sommige beroepen is dat zelf onbehoorlijk. Maar als het op kunst gaat is dat niet onbehoorlijk.
Natuurlijk bedoel ik niet dat je een lijst van willekeurige mensen maakt die je gaat bellen. Dat zou totaal niet effectief zijn en het mag ook niet, want om particulieren te mogen bellen met een aanbod heb je vooraf toestemming nodig.
Je vroegere klanten
Maar er zijn vaak toch mensen die wel kunt bellen. Dat zijn je vroegere klanten. Misschien kun je rechtstreeks aan ze verkopen, maar ook als dat niet kan is het goed ze te bellen om even te informeren hoe het nu gaat, of ze nog blij zijn met je werk etc. Hiermee houd je het contact warm.
Een andere groep mensen die je kunt bellen om het contact op te warmen zijn mensen die een ander beroep hebben dan jij, maar die dezelfde doelgroep bedienen. Die mensen zouden eventueel klanten naar je kunnen verwijzen. Maar dan moeten ze wel weten dat je bestaat en wat je doet en op het juiste moment aan je denken.
Een derde groep die je zou kunnen bellen zijn bedrijven. Je kunt vragen of je een keer over je werk mag komen vertellen.
Mond tot mond
Denk ook eens na of je manieren kunt verzinnen waardoor mensen over je gaan praten. Kijk bijvoorbeeld hier eens hoe een herenmodezaak in Heiloo het voor elkaar gekregen heeft dat het hele dorp begon te kletsen. En de toeristen in het nabijgelegen Egmond aan Zee kletsten net zo hard mee.
Reken er niet op dat ze dat vanzelf gaan doen, want dat zijn uitzonderingen.
Als je wilt dat je klanten over je gaan praten moet je ze een reden geven en ze een beetje helpen door ze iets leuks mee te geven dat ze hiervoor kunnen gebruiken.
Wacht niet af
Kijk ook naar je prijzen. Zitten die een beetje logisch in elkaar?
Als je veel te weinig klanten hebt dan moet je dus niet af gaan zitten wachten en ook niet hopen op resultaat van Facebook advertenties, groei van je mailinglijst of zichtbaarheid in de zoekresultaten. Je moet gewoon actie nemen.
Gratis marketingtips voor kunstenaars
Gratis marketingtips voor kunstenaars. En we beginnen met een plan voor je e-mailmarketing om je publiek leuke en gevarieerde e-mails te sturen.

Judith de Vries
Get Clients Now!™ facilitator
Marketing voor beeldende kunst