
Gravatar maken
Sommige WordPress plugins voor reviews kunnen Gravatars ophalen. Ik heb zo’n plugin gehad op mijn hoofdwebsite, maar ik zag dat maar weinig mensen een Gravatar hebben. En dat is een grote gemiste kans.
Gravatar betekent Geo Recognized Avatar: een wereldwijd herkende afbeelding. Deze afbeelding zit gekoppeld aan je e-mailadres. Als je een Gravatar maakt verschijnt je foto (of een andere afbeelding die je daar neerzet) zodra je je e-mailadres ergens achterlaat.
Hij verschijnt bijvoorbeeld als je een reactie op een blog geeft, of iets schrijft op een forum. Maar ook als je een review schrijft op mijn website.
Regie over de afbeelding
Doordat jij je profiel op het platform van Gravatar beheert, heb jij de regie. De foto van jezelf die je daar plaatst kun je namelijk veranderen. En zodra jij de foto die je daar plaatst verandert, wordt deze verandering zichtbaar over het hele web, overal waar jij ooit een e-mailadres achter gelaten hebt. En dan krijg je een aantal voordelen die je waarschijnlijk niet wilt missen:
Zichtbaarheid verbeteren
Het is allereerst beter voor je zichtbaarheid. Want ook al jij er geen maakt, verschijnt er vaak toch een afbeelding bij je naam.
Dat is een gegenereerde afbeelding weinig doet voor jouw herkenbaarheid: een monster, een grijs poppetje of een blauwe G. Niets dat geschikt is om je aan de wereld voor te stellen.
Vindbaarheid verbeteren
En het is ook goed voor je vindbaarheid. Want er komt niet alleen een foto te staan wanneer je een review plaatst of reactie achterlaat. Ook je contactgegevens en je webadres zijn bereikbaar voor de bezoekers van de site waar je iets plaatst.
En als de eigenaar van de website waar je een reactie achterlaat de plugin Jetpack geïnstalleerd heeft, dan kan hij ervoor zorgen dat je “visitekaartje” verschijnt zodra mensen met hun muis over je foto gaan. Dat helpt echt wel voor je vindbaarheid.
En weet je gelijk ook wat een fantastische kans je mist als je geen Gravatar hebt. Want ook de tekst van het visitekaartje neem je mee waar je ook gaat op het web. En als je de tekst verandert, dan verandert hij overal op het web.
Geloofwaardigheid verbeteren
Als jij een reactie ergens plaatst dan maakt het nogal verschil of het onderwerp waar je op reageert tot je vakgebied behoort of niet. Ook dat wordt duidelijk als je een Gravatar maakt en daar een duidelijke beschrijving neerzet van wat je doet.
Hoe maak je een Gravatar
Misschien ben je er nu van overtuigd dat je een Gravatar nodig hebt en wil je er eentje gaan maken.
- Ga naar het platform van Gravatar
- Maak er een profiel aan
- En zet er een foto neer
- Geef aan of je foto geschikt is voor ieder publiek of niet
- Vul je profiel compleet in
Denk er aan dat de afbeelding uitsluitend verschijnt als je het e-mailadres gebruikt dat je hebt opgegeven bij Gravatar. Als je een ander e-mailadres gebruikt verschijnt je foto niet. Dus als je meerdere e-mailadressen hebt, dan is het aan te raden om ze allemaal in te vullen op het platform van Gravatar.
Gravatars activeren op je WordPress website
Als je wilt dat je WordPress website Gravatars toont, moet je dat even activeren.
- Ga in de zijbalk van je WordPress website naar Instellingen.
- En kies voor Reacties of Discussie.
- Scrol naar beneden tot je een vakje kunt aanvinken: Avatars tonen.
- Kies dan welk type avatar getoond mag worden.
- Jetpack hoover cards
Als je het ook goed vindt dat er een visitekaartje getoond wordt, installeer dan de plugin Jetpack.
- Ga bij Jetpack naar: Instellingen – Reacties
- Scrol naar beneden tot je ziet staan: Schakel pop-up-visitekaartjes in bij Gravatars van reagerende mensen en zet het schuifje om.
- Gravatar is een dingetje dat bij WordPress hoort.
Gratis marketingtips voor kunstenaars
Gratis marketingtips voor kunstenaars. En we beginnen met een plan voor je e-mailmarketing om je publiek leuke en gevarieerde e-mails te sturen.

Judith de Vries
Get Clients Now!™ facilitator
Marketing voor beeldende kunst