
Hoe kom je in de krant?
Ken je dat? Dat je iets hoort of ziet of leert en dat je diep van binnen weet dat je het eigenlijk al weet, maar dat je het nooit eerder vanuit dit perspectief hebt bekeken. Dat gevoel had ik toen ik deelnam aan het webinar over Free Publicity van Etago.
Ik herinnerde me dat ik heel lang geleden in de krant ben geweest. Ik was toen een initiatiefrijk schoolmeisje en er was in Nederland een landelijke actie gaande voor hongerige kinderen in een land ver weg. Dat er kinderen waren die honger hadden vond ik vreselijk, dus ik moest daar iets aan doen. Ik ben zelden sterker intrinsiek gemotiveerd geweest. Dit moest en niemand hield me tegen.
Plan delen met mensen die kunnen helpen
Het plan dat ik bedacht had was: werken om geld te verzamelen. Maar dat ging natuurlijk niet, want ik was nog veel te jong om te mogen werken. Maar mijn vader wist in die tijd nog alles en hij hielp me. We hebben toen samen bedacht dat ik een schoenpoetsactie zou kunnen organiseren. Samen met de hele klas.
Ik heb het plan verteld op school, in de klas. En dat werd erg goed ontvangen: iedereen wilde meedoen.
Een actie moet je natuurlijk doen op een plaats waar veel mensen komen en op een tijd waarop het lekker druk is, want anders zijn er geen schoenen om te poetsen. Wij gingen dit daarom doen voor de deur van de plaatselijke supermarkt.
En daarmee sloegen we 2 vliegen in een klap, want we kregen alleen een vergunning als er een volwassene zou zijn die toezicht zou houden. Want wij waren nog erg klein. De chef van de supermarkt was bereid te fungeren als toezichthouder.
Journalist en fotograaf
Maar toen kwamen er ineens een journalist en een fotograaf van het plaatselijke dagblad voor een interview en een actiefoto.
Voor mij kwam die journalist totaal onverwacht uit de lucht vallen. Maar zo is het natuurlijk niet gegaan. Mijn vader werkte in de reclame, dus die wist best dat je even de krant moet bellen als de klas van je dochter deel gaat nemen aan een grote landelijke actie door schoenen te gaan poetsen voor hongerige kinderen.
Zul jij daar ook even aan denken als je in de krant wilt? Journalisten zijn zelden helderziend, dus je moet het ze even laten weten als je iets nieuwswaardigs gaat produceren.

Nieuws moet natuurlijk wel compleet zijn, dus de journalist wilde ook weten hoeveel wij hadden opgehaald met onze actie. Dat heeft mijn vader geregeld. Het was koud en donker en we hebben samen heel ver gelopen naar een bank waar de collectebus open werd gemaakt het geld geteld. We hadden 80 gulden en 12 cent geworven met onze actie.
Hoe kom je in de krant
Terug naar het begin: hoe kom je in de krant? Dat kun je zien op de afbeelding op deze pagina:
- Een exclusief onderzoek
- Breaking news
- Relevante content
- Verhalen met emotie
- En een telefoontje naar een journalist (dat staat niet op de afbeelding, maar zorg wel dat journalisten het weten!).
Mijn actie voldeed aan genoeg voorwaarden om interessant te zijn voor een journalist en het was goed voor een stukje op de voorpagina van het plaatselijke dagblad! Jawel: de voorpagina!
Maar nu: hoe kom jij in de krant?
Dit herinnerde ik me allemaal tijdens het webinar over Free Publicity. Ergens wist ik wel hoe het moest want het was al eens gelukt, maar het waren losse flarden herinnering. Ik had geen referentiekader en er nooit meer aan gedacht.
In het webinar Free Publicity van Etago kreeg ik het allemaal op een presenteerblaadje aangereikt. Dus als jij in de krant wilt en dan liefst ook nog met je kunst en niet met een schoenpoetsactie, dan kan ik je dit webinar aanraden.
Want hoewel het natuurlijk zo is dat in de krant komen een “eenmalig optreden” is en bij marketing juist herhaling belangrijk is, is het natuurlijk ook zo dat het heel erg goed voor je naamsbekendheid als kunstenaar is als het je lukt een journalist voor je te interesseren.
Gratis marketingtips voor kunstenaars
Gratis marketingtips voor kunstenaars. En we beginnen met een plan voor je e-mailmarketing om je publiek leuke en gevarieerde e-mails te sturen.

Judith de Vries
Get Clients Now!™ facilitator
Marketing voor beeldende kunst
Auteursrecht afbeelding: Etago
Wat een mooi verhaal, en met veel emotie! Dat is precies waar journalisten ook naar zoeken als je ze nieuws presenteert!