
Kenmerken van mensen die kunst kopen
Gewone bedrijven kiezen een niche en doordat ze die niche kiezen, weten ze wie ze willen bereiken met hun marketinguitingen. En doordat ze weten wie ze willen bereiken, weten ze ook welke kanalen ze hiervoor moeten kiezen.
Als je bijvoorbeeld babykleertjes wil verkopen, dan weet je dat je zwangere vrouwen wilt verleiden om te kopen, of moeders die net een baby hebben gekregen. En daaruit volgt dat een tv reclame een goed idee is.
Wat zijn dat voor mensen?
Ze geven er nu al geld aan uit
Het gaat er dus om dat jij weet welke soort mensen kunst willen kopen. Want als je je leven een beetje eenvoudig wilt houden, dan zoek je naar een niche die bestaat uit mensen die nu al geld uitgeven aan wat jij te bieden hebt.
Ga dus niet op zoek naar mensen die een interesse hebben die in de verte misschien een link met jouw kunst heeft. Want dat is niet het belangrijkste. Veel belangrijker is het dat ze nu al geld uitgeven aan wat jij wilt verkopen.
Want deze mensen hoef je er niet meer van te overtuigen dat het een leuk idee is om kunst te kopen, dat weten ze al en dat doen ze al. Je hoeft ze er dan alleen nog van te overtuigen dat het een goed idee is om jouw kunst te kopen. Daardoor hoef je een horde minder te nemen.
Je gaat dus niet zelf verzinnen welke mensen mogelijk geïnteresseerd zijn in het onderwerp van jouw kunst. Dat komt misschien nog wel, maar voor nu is dit te verfijnd. Je moet eerst de belangrijkste kenmerken van je doelgroep op je lijstje schrijven.
Daarom: de mensen in de niche die jij zoekt houden genoeg van kunst om er nu al geld aan uit te geven. Schrijf dit op je lijstje.
Ze kunnen het betalen
Een heel belangrijk kenmerk van jouw doelgroep is dat ze je werk kunnen betalen.
Ze houden dus genoeg van kunst om er nu al geld aan uit te geven en ze kunnen het ook betalen. Nu heb je al 2 kenmerken. Schrijf dit op je lijstje.
Ze komen ergens samen
Nou heb je nog niet zo heel veel aan deze kenmerken als je die mensen niet kunt bereiken. Dus eigenlijk moeten ze ook nog ergens samen komen. In de ideale situatie zijn ze lid van een club of vereniging. Of ze komen ergens online samen. Of ze hebben (liefst met z’n allen) een abonnement op een tijdschrift of zo.
Kenmerken van mensen die kunst kopen
Je kunt hier fouten mee maken die je succes gigantisch uit zullen stellen. Bijvoorbeeld als je een presentatie wilt geven en je let er bij je keuze voor een doelgroep alleen op of die mensen een link met je werk hebben. Want een link met je werk kan genoeg zijn om bewondering te oogsten, maar om te verkopen is meer nodig.
Voor je tijd en energie in zoiets gaat steken, zou je eerst moeten checken of deze doelgroep aan alle voorwaarden voldoet.
- Geven ze nu al geld uit aan kunst?
- Kunnen ze je werk betalen?
- Komen ze ergens samen.
Als een groep mensen aan al deze voorwaarden voldoet, vraag dan eens of je een presentatie over je werk mag komen geven.
Dit is natuurlijk vrij algemeen lijstje en het is ook niet af. Jij moet het afmaken. Want als je er alert op bent, dan zul je dit lijstje aan kunnen vullen doordat je steeds meer gemeenschappelijke kenmerken gaat zien van mensen aan wie je kunt verkopen.
Zodra je die kenmerken ziet zet je die op je lijstje. En zo komt je niche geleidelijk aan uit de verf. En hoe beter jij je niche in beeld hebt, hoe makkelijker je zult verkopen en hoe beter je ook weet wat je moet doen om te verkopen.
Je kunt je lijst ook nog gedetailleerder maken als je ‘m combineert met de koopmotieven van jouw doelgroep.
Gratis marketingtips voor kunstenaars
Gratis marketingtips voor kunstenaars. En we beginnen met een plan voor je e-mailmarketing om je publiek leuke en gevarieerde e-mails te sturen.

Judith de Vries
Get Clients Now!™ facilitator
Marketing voor beeldende kunst