
Kunstmarkt in Bergen NH
Het was een prachtige zomeravond na een dag die eigenlijk te warm was om iets te doen. Dus we hadden een avondactiviteit bedacht: op de fiets naar Bergen NH om de kunstmarkt te bezoeken. Wij waren niet de enigen die dit bedacht hadden. Onderweg kwamen we al opvallend veel fietsers tegen die dezelfde richting uit gingen.
Ik ben vaker op de kunstmarkt in Bergen NH geweest, maar deze keer had ik een speciale missie. Ik wil eens gaan kijken hoe makkelijk of hoe moeilijk het is om daar iets te kopen.
Dit zou heel gemakkelijk moeten zijn, want de kunstenaars die daar met hun werk staan, die zijn gekomen om te verkopen. Ze hebben ook geld betaald voor een kraam. Daarom lijkt het redelijk om te verwachten dat ze goed hebben nagedacht over hoe ze hun werk aan de man zouden gaan brengen.
De kunstmarkt lijkt op een expositie, maar trekt veel meer bezoekers dan de meeste exposities en veel minder familieleden. Als je mee wilt doen kun je hier een inschrijfformulier vinden.
De situatie
Als jij ooit zoiets gaat doen, dan doe je er goed aan je voor te bereiden en neem daarbij de volgende vragen mee: wie zijn de bezoekers die je mag verwachten en hoe zit die locatie in elkaar?
Wie komen daar
Een kunstmarkt middenin de zomer trekt zowel kunstliefhebbers als gewone toeristen aan. Er komen mensen die echt voor de kunst komen, maar er komen ook mensen die gewoon een avondje uit willen.
Locatie
Bergen NH is een kunstenaarsdorp en heeft ook een naam als kunstenaarsdorp, dus in die zin zit je daar goed.
De kunstmarkt ligt rond de Ruïnekerk. Dat is prachtig, maar dat heeft ook een groot nadeel: weinig parkeerplaatsen. Verwacht daarom veel toeristen die op de fiets komen. En op de fiets kun een beeldhouwwerk van 2 meter hoog niet meenemen.
Kunstmarkt in Bergen NH: wat is je doel?
Het eerste dat je je af moet vragen als je gaat deelnemen aan een kunstmarkt is: wanneer is je deelname een succes? Laat dit niet impliciet maar schrijf het op. Waarom ga je dit doen en wanneer is je deelname een succes?
Bijvoorbeeld: mijn deelname is een succes als ik met €500 euro naar huis ga. Of: mijn deelname is een succes als ik 300 visitiekaartjes kwijtraak. Noteer bij je doelen ook dat je de kosten eruit wilt halen, want als het meer kost dan dat het oplevert dan is de lol er heel snel af.
Het is belangrijk vooraf vast te stellen wat je doel is, want doordat je een doel vaststelt, ga je je voorbereidingen daarop afstemmen.
Overwegingen en problemen
Er zijn een aantal zaken waar je vooraf over na moet denken want je prospect heeft problemen om te kopen. En die problemen moet jij oplossen.
Kosten
Zoals ik net al zei: je moet in ieder geval je kosten eruit halen. Die kosten zijn €50 voor de huur van de kraam (prijs 2022), maar je hebt ook reiskosten en evt. kosten voor de inrichting van je kraam.
Prijzen
Denk heel goed na over je aanbod en je prijzen.
Wat je je moet realiseren is dat je bezoekers niet naar een galerie zijn gegaan waar hun favoriete kunstenaar exposeert, met in hun achterhoofd dat ze misschien wel gaan kopen. Ze zijn naar een kunstmarkt gegaan en hebben vooraf geen flauw idee wat ze daar aan zullen treffen. En vaak zijn ze ook nog op de fiets gekomen zodat ze geen grote dingen mee kunnen nemen. Plus ze logeren vaak op een camping of in een huisje in de omgeving en alles wat ze kopen moeten ze in een stampvolle vakantieauto mee naar huis nemen.
Jij moet met je aanbod rekening houden met al deze zaken, want anders verkoop je niets.
Het succes van de cartoon tekenaar
Ik heb daar een kunstenaar gezien die erg goede zaken deed. Zijn doelen voor deze avond waren zo helder dat ik ze gewoon kon zien: hij wilde de kosten eruit hebben en hij was daar om zijn naamsbekendheid te versterken:
- schildersezel met daarop vastgeklemd een stapel gewoon tekenpapier
- tafeltje met daarop een doos waskrijt
- een stoel voor hemzelf een stoel voor zijn model
- en een heel groot bord met daarop zijn doel beschreven.
Hij liet weten dat je hem kon inhuren voor bruiloften en andere feesten en hoe je dat kon doen. Ondertussen gaf hij glasheldere demonstraties van wat je dan krijgt. Want je kon deze avond een cartoon van jezelf laten maken voor slechts €5.
Hij was daar aan het werk en je kon zien wat hij deed en of hij er iets van bakte. Hij had het druk, want alle ouders wilden een cartoon van hun kind. Hij heeft zijn kosten er beslist uitgehaald en hij heeft mij op het idee gebracht om ‘m in te huren als ik een keer een feest geef.
€5 is heel weinig geld. Mensen die op vakantie zijn en hun kind willen laten tekenen denken niet na over zo’n bedrag. Daarom had hij het vreselijk druk. De mensen stonden voor hem in de rij.
Kunstmarkt in Bergen NH: los de problemen op
Maar helaas was hij de enige die goede zaken deed terwijl er kansen genoeg lagen voor iedereen. Maar het gebeurde niet. Er waren te veel problemen die een aankoop verhinderden en niemand bood oplossingen aan.
Vervoer
Hoe neem ik dit grote schilderij mee naar mijn vakantielocatie en hoe krijg ik het daarna thuis?
Je kunt duidelijk zichtbaar vertellen dat het mogelijk is een aankoop te laten versturen. En dat toon je in meerdere talen. Daarmee haal je belemmeringen weg. Want mensen gaan je dit niet vragen. Ze kijken even, ervaren een bezwaar en lopen verder. Daarom moet je dit aanbieden.
Twijfels
Je prospect was totaal niet voorbereid op een ontmoeting met jouw werk en is misschien niet klaar om te kopen. Hij twijfelt: “zal ik wel of zal ik niet?”
Zo iemand herken je doordat hij langer kijkt dan anderen en misschien ook nog eens terugkomt. Knoop een gesprek aan. Vraag of hij meer van hetzelfde zou willen zien. Nodig ‘m uit in je atelier. En zorg er in elk geval actief voor dat hij niet weggaat zonder je contactgegevens mee te nemen.
Geef je contactgevens actief in handen van geinteresseerden. Zet er een uitnodiging op om een afspraak te maken voor atelierbezoek.
Prijzen
Het is zeker aan te raden om op een dergelijke kunstmarkt mooi duur werk te laten zien. Want er komen veel mensen, dus dit is je kans.
Maar verwacht niet dat mensen in een impuls duur werk gaan kopen. Daar willen ze eerst over nadenken en daarom moet je zorgen dat ze je terug kunnen vinden.
En als jij je kosten eruit wilt halen, zorg dan dat je ook een aanbod hebt voor een prijs die mensen wel in een impuls uit willen geven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ansichtkaarten, reproducties etc. Zaken die je heel goedkoop aan kunt bieden zonder dat jij daar pijn van hebt. Laaghangend fruit.
Demonstraties
En als je het aandurft, maak er dan een lekker productieve avond van: ga aan het werk. Laat zien hoe je werk ontstaat.
Voor je bezoekers is dat onweerstaanbaar aantrekkelijk en je kunt erop rekenen dat jouw kraam dan veel meer bezoekers zal aantrekken dan de andere kramen. Zorg dan wel dat je iemand bij je hebt die je contactgegevens actief wil uitreiken aan je bezoekers en die het laaghangende fruit voor je wil verkopen.
Gratis marketingtips voor kunstenaars
Gratis marketingtips voor kunstenaars. En we beginnen met een plan voor je e-mailmarketing om je publiek leuke en gevarieerde e-mails te sturen.

Judith de Vries
Get Clients Now!™ facilitator
Marketing voor beeldende kunst