
Marketing automatiseren
Je kunt je tijd maar eenmaal besteden, daarom vind ik het een goed idee om je marketing waar dat kan te automatiseren. Niet alles kun je automatiseren, maar wel veel. Ik vind dat je zou moeten automatiseren wat je kunt automatiseren.
De vraag is dan: wat kun je automatiseren en waar moet je op letten als je keuzes gaat maken of je iets wel of niet gaat automatiseren?
Voor marketing zijn persoonlijke contacten belangrijk, daarom zou automatisering niet ten koste van persoonlijke contacten moeten gaan. Maar dan blijft er nog genoeg over om te automatiseren.
Marketing automatiseren: e-mailmarketing
Marketing die je heel eenvoudig kunt automatiseren is e-mailmarketing.
Hierbij denk ik nadrukkelijk niet alleen aan funnels. Funnels zijn een geautomatiseerde vorm van e-mailmarketing. Je stuurt een serie e-mails waarin je mensen alles vertelt dat ze nodig hebben om een beslissing te kunnen nemen.
Maar als mensen uit die funnel komen, gooi je die adressen dan weg? Waarschijnlijk niet.
En dat is het punt: als mensen uit die funnel komen moet je ze blijven mailen. En dat moet elke week of elke maand opnieuw. Ook dat kun je automatiseren. Als je je wekelijkse of maandelijkse nieuwsbrief wilt gaan automatiseren, dan heb je daar meerdere mogelijkheden voor: roulerende series of RSS nieuwsbrieven.
Roulerende series
Roulerende series zijn series die je na verloop van tijd gaat herhalen. Niet te snel natuurlijk. Voor je een serie opnieuw gebruikt, moet je eerst flink wat tijd laten verstrijken. Maar dan herhaal je die serie gewoon. Ik vind dat er 2 of 3 jaar verstreken moeten zijn voor je een serie herhaalt.
Een voorwaarde om dit te kunnen doen is dat je tijdloze content schrijft. Als je tijdloze content schrijft dan blijft het relevant dus dan kun je het ook herhalen.
RSS nieuwsbrieven
RSS nieuwsbrieven versturen is een heel andere manier van marketing automatiseren want in deze nieuwsbrieven staan je nieuwste blogposts. Hiervoor zet je op je e-mailplatform een template klaar en je platform kijkt of jij iets nieuws hebt gepubliceerd. En als je dat gedaan hebt, dan maakt je platform er een nieuwsbrief van die hij verstuurt volgens het ingestelde schema. Heb je niets gepubliceerd dan gebeurt er niets.
Hierdoor hoef je nooit dezelfde content 2x te maken. Nooit eerst een artikel op je blog zetten om vervolgens dezelfde content in een nieuwsbrief te zetten. Dat is niet meer nodig want dat regelt je e-mailplatform.
Ik heb een keer berekend dat als je wekelijks een nieuwsbrief verstuurt, je op deze manier 104 uur per jaar aan tijd kunt besparen. Dat zijn 13 werkdagen en dat is een vakantie!
Uiteraard ben je nog wel tijd kwijt als mensen reageren op je e-mail, maar die tijd is veel beter besteed dan tijd die je kwijt bent aan het maken van nieuwsbrieven.
Zowel roulerende series als RSS nieuwsbrieven kun je ook laten maken.
Marketing automatiseren: social media
Een andere mogelijkheid om je marketing te automatiseren en daar tijd mee te besparen is te vinden als je tools als social media gebruikt.
Ikzelf gebruikte hiervoor de WordPress plugin Revive old posts. Hiermee kun je heel simpel je blogposts promoten op verschillende social media platforms zoals:
- Tumblr
- Google mijn bedrijf
Let wel: ik heb het nu niet alleen over een planfunctie. Inplannen vind ik wel erg handig, maar roulerende systemen waar je niets meer aan hoeft te doen vind ik nog veel handiger.
Ook hier geldt dat je natuurlijk niet alles kunt automatiseren. Als mensen zo vriendelijk zijn om te reageren op je publicaties, dan moet je een interactie aangaan en dat is niet te automatiseren. Maar dat hoeft ook helemaal niet. Want ook hier geldt dat de tijd die je besteedt aan interacties met mensen heel goed besteed is.
Maar het promoten van je blogposts kun je voor deze platforms wel helemaal automatiseren. En de tijd die je daarmee vrijmaakt kun je aan andere dingen besteden.
Blogs inplannen
Wist je dat je op je blog geen nieuws hoeft te plaatsen maar dat tijdloze content veel meer voor je doet? En er zit een planfunctie op je blog. Dat betekent dat je vooruit kunt werken. En het betekent ook dat je een oude blogpost die je opfrist weer als nieuw bovenaan kunt zetten.
En als je hele blog nog fris is en alle blogposts echt goed zijn, dan kun je ook een plugin installeren die voortdurend iets nieuws bovenaan zet.
Maar het allerbelangrijkste is: schrijf tijdloze content en geef je blog niet een naam als “nieuws” want dat is een valkuil. Je hebt zelden nieuws en alles wat je publiceert is al heel snel geen nieuws meer.
Routine in je werk met papieren
En als er iets is waar je energie aan kwijt raakt, dan zijn dat bergen papieren op je bureau. Daar raak je niet alleen energie aan kwijt, je raakt er ook tijd aan kwijt op het moment dat je iets nodig hebt en ernaar moet zoeken. Daarom moet je al die papieren ook even opruimen in een dynamisch archief.
Betaalsysteem
De meeste ondernemers verzinnen het wel dat ze een betaalsysteem op hun website nodig hebben als ze een boek of zoiets willen verkopen.
Maar heb je er weleens aan gedacht dat je sommige zaken vooruit kunt laten betalen en dat je dan tijd kunt besparen door een betaalsysteem te nemen dat gelijk ook een factuur maakt? Dan is dat stukje gelijk afgehandeld en dat scheelt jou weer tijd. En in die tijd kun je iets nuttigers doen dan een factuur maken die ook geautomatiseerd uitgereikt kan worden.
De rest van je marketing
Er zijn ook systemen waarmee je je sales opvolg e-mails op een hoogst persoonlijke manier kunt automatiseren. Want sales e-mails zijn een ander type e-mails dan marketing e-mails. Je wilt graag dat mensen op sales e-mails reageren en als ze dan doen, dan je persoonlijk verder. Dus dan moet je automatisering stoppen.
En als je een online agenda als Calendly gebruikt, dan kun je daar een workflow aan vastknopen die verzonden wordt vanaf je eigen e-mailadres.
Wat mij opvalt is dat mensen vaak heel erg geïnteresseerd zijn in meten. Dat is terecht, want als je niet meet, dan weet je niks. Maar waarom ga je wel meten wat je advertenties voor je doen en niet wat jijzelf doet aan marketing?
Een klein kunstbedrijf runnen vraagt veel van je. En alle tijd die je kunt besparen door delen van je marketing te automatiseren kun je gebruiken voor andere zaken.
Gratis marketingtips voor kunstenaars
Gratis marketingtips voor kunstenaars. En we beginnen met een plan voor je e-mailmarketing om je publiek leuke en gevarieerde e-mails te sturen.

Judith de Vries
Get Clients Now!™ facilitator
Marketing voor beeldende kunst