
Nieuwsbrief op Pinterest als lange afbeelding
Als je een nieuwsbrief op Pinterest als lange afbeelding wilt, dan maak je hiervoor een speciale social card.
Je wilt een een lange afbeelding, omdat lange afbeeldingen het veel beter doen op Pinterest. Hier is een website waarop je kunt zien welke afbeeldingen op Pinterest het meeste gedeeld zijn. Dus als je je nieuwsbrief op Pinterest wilt zetten en graag wilt dat hij gedeeld wordt, dan moet je afbeelding er ongeveer zo uitzien.
Een social card is een speciale vormgeving met een afbeelding er in waardoor je nieuwsbrief meer opvalt. Niet elk platform heeft social cards, maar Mailchimp heeft ze wel.
Nieuwsbrief op Pinterest als lange afbeelding
Mailchimp social cards
Op 12 augustus 2015 is Pinterest toegevoegd aan de Mailchimp Social Cards. Het is fijn dat je zelf kunt bepalen welke afbeelding getoond wordt, maar een afbeelding die leuk is in je nieuwsbrief komt niet altijd mooi over op de Social Cards. Soms is staat hij er maar half op.
En op Pinterest doen lange afbeeldingen het veel beter dan kleine afbeeldingen, daarom zou het fijn zijn als je een lange afbeelding mee zou kunnen geven voor het geval je nieuwsbrief gedeeld wordt op Pinterest. En dat kan.
Lange afbeelding voor Pinterest
Je kunt een afbeelding maken van je hele nieuwsbrief vóór je ‘m verstuurt. Dit kan o.a. met Webshot (even installeren). Of voeg een dingetje aan Google Chrome toe, dan lukt het ook.
- Ga dan naar de pagina Design van je nieuwsbrief
- Klik nu de Preview-modus aan (Preview and Test – Enter Preview Mode)
- Klik nu op “View this in your browser”
De URL die je nu in je browser ziet staan eindigt op [UNIQID]. Deze URL kun je invoeren in Webshot en dan kun je – vóór verzending – een afbeelding maken van je hele nieuwsbrief.
Aandacht richten
Het is sowieso een goed idee om een afbeelding te maken van je nieuwsbrief, want als je je nieuwsbrief aan het maken en aan het testen bent zie je ‘m nooit helemaal. Je moet scrollen en je ziet dan nooit meer dan een deel van je nieuwsbrief.
Dat lijkt geen bezwaar want je lezer ziet over het algemeen ook slechts een deel van je nieuwsbrief.
Maar doordat je slechts een deel ziet, kun je niet zien welk deel van je nieuwsbrief het grootste deel van de aandacht opeist. En als je wilt regisseren waar de aandacht naartoe gaat moet je dit wel kunnen zien.
Als je ḿ print kun je ḿ aan de muur hangen en op afstand gaan staan. Kijk dan goed of je call-to-action opvallend genoeg is om de visuele kern van je nieuwsbrief te zijn. En als je meerdere call-to-actions in dezelfde nieuwsbrief hebt, dan zie je ook waarom dit geen goed idee is: als alles belangrijk is, dan springt niets eruit.
Mailchimp social cards met een lange afbeelding
Als je de afbeelding hebt gemaakt ga je de Social Cards aan zetten.
Zet de Social Cards aan en kies ervoor een afbeelding te uploaden (upload an image). Nu kun je de afbeelding van je hele nieuwsbrief uploaden. Daarna zou je kunnen zien hoe de afbeelding eruitziet op de verschillende social media. Probeer dit zelf ook even uit.
Als je een afbeelding van je hele nieuwsbrief meegeeft op Facebook dan wordt er een deel uit het midden van je nieuwsbrief getoond.
Als je een afbeelding van een hele nieuwsbrief meegeeft, toont Twitter de bovenkant van je nieuwsbrief.
Maar op Pinterest wordt een lange afbeelding helemaal getoond.
Je kunt op deze manier je hele nieuwsbrief meegeven zodat hij helemaal getoond wordt als je nieuwsbrief wordt gedeeld op Pinterest.
Maar of dat op Twitter en Facebook ook echt mooi is, daar kun je over van mening verschillen. Maar je nieuwsbrief is dan wel herkenbaar als nieuwsbrief.
De mogelijkheid om een speciale, lange afbeelding mee te geven voor Pinterest kan wel erg interessant zijn. Met name voor fotografen en anderen voor wie de essentie van hun nieuwsbrief niet de tekst maar het beeldmateriaal is.

Bedenk hierbij dat ik een afbeelding heb gemaakt van een complete nieuwsbrief, maar dat hoef je natuurlijk niet te doen. Je kunt ook een lange collage maken of een andere lange afbeelding meegeven voor het geval je nieuwsbrief wordt gedeeld op Pinterest.
Op Pinterest gemakkelijk langer vindbaar
Het is wel jammer en lastig dat je dezelfde afbeelding meegeeft voor alle social media gelijktijdig terwijl een afbeelding die goed is voor Pinterest, veel minder goed is voor Twitter en Facebook.
Maar afbeeldingen op Pinterest blijven veel langer gemakkelijk vindbaar (geef ze wel een goede beschrijving mee), dus juist als je het van je afbeeldingen moet hebben, zou ik toch maar kiezen voor Pinterest en een mooie grote collage maken of zoiets.
Verder is er nog iets belangrijk. Als je een kopie van je nieuwsbrief gebruikt worden de social cards van de vorige keer meegenomen.
Ik ben een Mailchimp expert en ik vind het vreselijk leuk om je met Mailchimp te helpen.
Gratis marketingtips voor kunstenaars
Gratis marketingtips voor kunstenaars. En we beginnen met een plan voor je e-mailmarketing om je publiek leuke en gevarieerde e-mails te sturen.
Credits: met dank aan artispixel voor de uitgelichte afbeelding.