
Wanneer ben je succesvol?
Het valt mij op dat veel mensen die ik op les krijg wel degelijk succesvol willen worden, maar eigenlijk niet gedefinieerd hebben hoe dit er uitziet. Ze laten het impliciet. En dat is een slechte methode, want hij werkt niet. Deze methode kan niet werken, want je doet het op de gok en afhankelijk van je bui kun je je mening aanpassen.
Wat is succes?
Als je werkelijk succesvol wilt worden, dan moet je vooraf vaststellen wanneer je dat succes bereikt hebt. En het maakt niet uit hoe je je succes wilt meten: in harde euro’s of in verkochte werkstukken. Dat is allemaal goed: als je je succes maar meetbaar maakt.
En als je hebt vastgesteld wanneer je succesvol bent, ga je tussenstapjes vaststellen voor je verschillende marketingmethoden:
Website
Hoeveel dagelijkse, wekelijkse of maandelijkse bezoekers heeft je website op het moment dat je succesvol bent? Welk percentage hiervan wordt klant? Neem de regie over je succes en schrijf dit op.
Social media
Hoeveel connecties heb je op de verschillende social media platforms waar je actief bent als je succesvol bent? En hoeveel likes krijgen je posts op het moment dat je succesvol bent? Hoeveel klanten brengen de social media je? Schrijf dit op
E-mailmarketing
Hoe groot is je mailinglijst op het moment dat je succesvol bent? En wat is de conversie van je e-mails? Hoeveel mensen worden klant nadat je een e-mail hebt verstuurd?
Omzet
Hoeveel omzet heb je jaarlijks op het moment dat je succesvol bent? En wat houd je daaraan over?
Wanneer ben je succesvol?
Afhankelijk van hoe je je marketing hebt vormgegeven moet je de relevante cijfers vooraf vaststellen. Niet achteraf.
Want als je achteraf ontdekt dat je best een leuke omzet gedraaid hebt, dan is dat wel fijn, maar dan kun je onderweg niet bijsturen. Pas als je precies weet wat je doelen zijn, kun je sturen om die doelen ook daadwerkelijk te behalen. Want doordat je doelen stelt ga je actie nemen.
Gratis marketingtips voor kunstenaars
Gratis marketingtips voor kunstenaars. En we beginnen met een plan voor je e-mailmarketing om je publiek leuke en gevarieerde e-mails te sturen.

Judith de Vries
Get Clients Now!™ facilitator
Marketing voor beeldende kunst