
Wat heeft een kunstenaar nodig voor marketing
Ik ben eens nagegaan wat je nodig hebt voor je marketing. Beschouw dit artikel gewoon als een checklist. En als je hier dingen tussen ziet staan die je niet hebt, dan is het niets aan de hand want dan weet je wat er ontbreekt en dan zorg je gewoon dat het er komt.
Wat is marketing: de basis
Een boeiend verhaal
Het eerste dat je nodig hebt is begrip van wat marketing is. Ik heb wel eens een kunstenaar gesproken die fantastische verhalen kon vertellen over zijn werk. Maar toen ik hem voorstelde om zijn werk eens beter te gaan vermarkten, toen werd hij een beetje groen om zijn neus. Hij vond dit idee doodeng.
Een dat had niets te maken met de kwaliteit van zijn werk, want dat is zelfs een keer gestolen uit zijn atelier. Dat gebeurt nooit als ik iets maak 😉
Marketing is in z’n essentie gewoon vertellen wat je doet. Dus iemand die fabelachtige verhalen kan vertellen over z’n werk is al bezig met marketing. Er is dus helemaal geen reden om groen om je neus te worden als we het beestje gewoon bij zijn naam noemen: marketing.
Verkoopbaar werk
Het volgende dat je echt nodig hebt is verkoopbaar werk. Wees hierbij kritisch naar jezelf. Maar leg de lat ook weer niet zo hoog dat niets wat je doet goed genoeg is.
Als jij een professionele kunstenaar bent, dan moet je natuurlijk wel opvallend beter werk leveren dan een amateur. Want je moet wel degelijk concurreren met amateurs.
Visie, dromen en doelen
Het is ook nodig dat je visie, dromen en doelen hebt. Want zonder visie, dromen en doelen rommel je maar wat aan. Even voor de duidelijkheid: er is niets op tegen dat je af en toe zomaar wat aanrommelt, dat is gewoon insprirerend. Maar voor marketing moet je weten waar je nu bent en waar je naartoe wilt. En daar heb je visie, dromen en doelen voor nodig.
Begrip van wat werkt en wat niet werkt
Er staan op het web heel veel goede wervende teksten om dingen te verkopen die niet werken. En je kunt jaren zoet zijn als je wel met die spullen gaat werken. Maar uiteindelijk gaat ze niet je opleveren wat je ervan hoopte en misschien denk je dan ook nog dat dat aan jou ligt.
Ikzelf ben dol op de kortste weg. In mijn marketingcursus voor kunstenaars begin ik daarom met alle mogelijkheden die er zijn in de juiste volgorde te zetten. Bovenaan de methoden die het meeste voor je doen en onderaan de methoden waarvan het niet uitgesloten is dat ze voor je werken, maar die minder voor je doen.
Er zitten maar 24 uur in de dag en het uitgangspunt is dat je kunst maakt en verkoopt en niet dat je hele dag met marketing bezig moet zijn.
Begin eens met bovenstaande punten en vraag je eens af wat je hier mist. Heb je niets niet? Zorg dan dat je het krijgt.
Wat heeft een kunstenaar nodig
Tools
Je hebt een aantal essentiele tools nodig. Denk hierbij niet aan de spullen die je nodig hebt om je werk te maken. Denk aan zaken die je nodig hebt voor marketing zoals een website, een mailinglijst, een social media pagina e.d.
Een mooie intuitieve tool voor e-mailmarketing is *MailerLite. Is nog relatief goedkoop ook.
*Affiliate link
Wat hier niet bij staat is een expositieruimte. Het is natuurlijk wel handig als je die hebt, maar dit is niet essentieel. En dit meen ik serieus.
Een buyer persona
Je moet weten hoe je klant eruit ziet, want anders kun je je marketing niet op je klant richten. En dan kun je je klant ook niet herkennen als hij pal voor je neus staat.
In mijn cursus besteden we er ook aandacht aan hoe je je niche helder krijgt als die mensen nauwelijks gemeenschappelijke kenmerken hebben.
Je niche helder krijgen is het moeilijkste en belangrijkste deel van marketing voor kunstenaars. Want zonder niche kun je geen gerichte acties nemen en dan ben je heel veel tijd aan het verspillen.
Laaghangend fruit
Je hebt ook wat “laaghangend fruit” nodig: dingen die makkelijk en snel verkopen. Dat moet niet te veel zijn en je moet zeker niet veel tijd kwijt zijn aan de marketing hiervoor.
Want gek genoeg: om goedkope dingen te verkopen moet je net zo hard werken als om dure dingen te verkopen. Maar je hebt beslist een beetje differentiatie in je prijzen nodig, dus doe er ook graag wat goedkopere zaken tussen.
Wat een kunstenaar nodig heeft
Online marketing
Digitale marketing is zonder meer geweldig. Je kunt allerlei mensen bereiken terwijl de kosten van digitale marketing heel erg laag zijn.
Dat had je waarschijnlijk zelf ook al ontdekt, om vervolgens ook te ontdekken dat dit toch niet zo makkelijk is dat dat het lijkt.
En dat is ook logisch, want als je dit niet strategisch inzet ben je gewoon met tools aan het knutselen. En wat tools voor je doen hangt af van of je ze strategisch inzet of niet.
Offline marketing
Hoewel online marketing wel degelijk behulpzaam is, heb je ook traditionele marketing nodig. En dat moet je natuurlijk ook strategisch aanpakken.
Wat een kunstenaar nodig heeft
Marketing tips
Je hebt natuurlijk tips nodig over marketing, want je weet er niets van. Hier kun je inschrijven en dan stuur ik die tips naar je toe.
Sales tips
Waarschijnlijk heb je ook sales tips nodig. Mogelijk heb je die zelfs veel harder nodig. Want het is gewoon veel makkelijker om een pot pindakaas te verkopen dan je eigen werk.
Als je die pot pindakaas probeert te verkopen ben je niet zo kwetsbaar. Maar in je werk zit je ziel en je zaligheid en dan ben je heel gewoon wel kwetsbaar.
Een gelukkig leven
En ik denk dat je ook een gelukkig leven nodig hebt. Ik wil dit erbij noemen omdat ik soms heel rare dingen hoor als dat kunstenaars moeten lijden omdat dit hun werk ten goede komt. Dat vind ik een ongezonde gedachte. Ik denk dat je veel beter functioneert als je gelukkig bent.
Gratis marketingtips voor kunstenaars
Gratis marketingtips voor kunstenaars. En we beginnen met een plan voor je e-mailmarketing om je publiek leuke en gevarieerde e-mails te sturen.

Judith de Vries
Get Clients Now!â„¢ facilitator
Marketing voor beeldende kunst