
Wat kun je met Twitter?
Het aantal gebruikers van Twitter is weer stijgende en dat is ook goed te begrijpen als je je realiseert waarin Twitter uniek is.
Twitter valt in de categorie microblog programma’s vanwege de korte, niet-verbonden berichten die het verspreidt. En het platform heeft een aantal echt unieke eigenschappen. Met betrekking tot sommige functies lijkt het op sommige andere social media tools. Maar de verschillen bepalen echt de uniciteit van Twitter.
Overeenkomsten en verschillen met andere social media
Facebook: een tweet lijkt op een korte Facebook-statusupdate. Maar elke tweet komt ook echt terecht in de feed van elke volger. Dit in tegenstelling tot het filter van Facebook’s EdgeRank.
Pinterest: met Twitter kun je foto’s delen en commentaar te geven in je tweet. Maar hier is het veel eenvoudiger om een gesprek rond een gedeelde afbeelding te voeren dan met de opmerkingen functie op Pinterest.
Commentaar en interacties zijn belangrijk, want direct contact is goed voor je marketing. Dat kan tegenwoordig met Pinterest ook maar het gebeurt veel minder.
LinkedIn: een tweet lijkt op een een korte LinkedIn-statusupdate. Maar op LinkedIn moet je eerst connecties hebben en dat is tweerichtingsverkeer. Op Twitter kun je iedereen volgen, ook vreemden. En ze kunnen jou ook volgen.
Op Twitter kun je je daarom op potentiële klanten richten door hashtags te gebruiken die vermoedelijk bezocht worden door die potentiële klanten. Je kunt op dit platform dus mensen bereiken terwijl je nog geen enkele volger hebt!
Instagram: op Instagram kun je ook mensen volgen en mensen kunnen jou volgen en je kunt er prachtige afbeeldingen op plaatsen. Maar het platform is niet echt geschikt om oude en nieuwe blogposts te promoten.
En dat is wel belangrijk, want alleen je website is van jou. Daarom is het handig om je website in het centrum van je marketing te zetten.
SEO
SEO: en ook leuk meegenomen, tweets worden geïndexeerd en kunnen dus in de zoekmachines opduiken.
Een Twitter account kan verschrikkelijk interessant zijn. Kijk voor inspiratie bijvoorbeeld eens naar de tijdlijn van Danielle Braun. Een dergelijk account trekt massa’s volgers aan waardoor het een enorm bereik heeft.
Nadeel van Twitter: trollen
Twitter heeft dus eigenlijk veel weg van andere social platforms en misschien zelfs wel van alles het beste. Hier kun je meer vinden over de ins en outs van het gebruiken van Twitter.
De andere kant van het gemak waarmee je contact kunt hebben is dat er ook een aantal minder aardige mensen zitten, de zgn. “trollen”. Maar die kun je blokkeren of negeren. En het is ook zaak om dat te doen, want anders zul je het er echt niet leuk vinden.
En voor je nu enthousiast een account aanmaakt op Twitter is het natuurlijk ook zaak om eerst te onderzoeken of je doelgroep daar wel is.
Gratis marketingtips voor kunstenaars
Gratis marketingtips voor kunstenaars. En we beginnen met een plan voor je e-mailmarketing om je publiek leuke en gevarieerde e-mails te sturen.

Judith de Vries
Get Clients Now!™ facilitator
Marketing voor beeldende kunst