
Trek mensen van Facebook naar je website
Een lastig probleem: een Facebookpagina die behoorlijk veel likes heeft, maar alles speelt zich af op Facebook. Het gebeurt zelden dat er iemand naar de website gaat. Terwijl er op de website een webshop is waar mensen kunnen kopen.
Je kunt natuurlijk ook een shop maken op Facebook, maar ja, Facebook blijft natuurlijk Facebook en Facebook is niet van jou. Wat daar vandaag mag, mag morgen niet meer.
Het is beter voor je marketing als de verkoop plaatsvindt op je website en daarom is het belangrijk om mensen van Facebook naar je website te trekken. En om dit voor elkaar te krijgen moet je iets leuks doen.
Zet een speurtocht uit
Iets leuks op Facebook is gewoonlijk een winactie. Maar nu moet je dat zo organiseren dat mensen die willen winnen niet anders kunnen dan naar je website gaan.
Speurtocht
Zet een speurtocht uit op je website.
Als je geen zin hebt in de regels van Facebook die zo ongeveer dagelijks veranderen en als je wel graag mensen op je website wilt ontvangen, dan zet je een speurtocht uit op je website.
- Verstop ergens op je website een afbeelding.
- Maak die afbeelding aanklikbaar zodat mensen die ‘m aanklikken op een “gevonden”-pagina komen.
- Zet op je “gevonden” pagina een inschrijfformulier voor je nieuwsbrief
Vooraf
Zorg vooraf voor een goede voorbereiding, want ook als je niets te maken hebt met de wisselende spelregels van Facebook, dan heb je nog steeds wel te maken met de wetgeving. Hier op de site van Charlotte kun je lezen hoe de wetgeving voor een winactie er in Nederland precies uitziet.
Trek mensen van Facebook naar je website
Verstoppen
Als je een plaatje gaat verstoppen op je website, dan moeten mensen naar je website om het plaatje te kunnen vinden. Hoe groter je website is, hoe meer er te speuren valt. Dus dit zou je zeker kunnen doen als je zowel een groot blog als een Facebookpagina met veel likes hebt.
Verstop dat ding ergens in de diepste diepten van je website, zodat er veel gezocht en gescrold moet worden.
Toestemming
Maak nou niet de vergissing dat je mensen vraagt om hun e-mailadres om de uitslag van de wedstrijd toe te kunnen sturen, want dan mag je ook echt alleen de uitslag van de wedstrijd toesturen en verder niks. En dat is natuurlijk niet je plan.
En je mag ook een inschrijving voor je nieuwsbrief niet als voorwaarde stellen om mee te kunnen doen. Lastig probleem. Je mag wel vragen om een inschrijving voor je nieuwsbrief en aankondigen dat je begint met de uitslag van de wedstrijd. Zorg dus dat de uitslag van de wedstrijd gewoon deel uitmaakt van alles wat je via je nieuwsbrief verstuurt.
Of je vraagt toestemming om de uitslag toe te sturen en je zet er een apart vakje bij om aan te vinken dat de inschrijver ook tips van je wil. Dan krijg je minder inschrijvingen voor je nieuwsbrief, maar die mensen zijn wel serieuzer. Je kansen dat die mensen ooit klant worden zijn dus groter.
Veel tam-tam maken
Tamtam op Facebook
Maak van de trekking een feest met veel tamtam op Facebook: een video misschien? Maar hoe het ook doet, maak er een feest van.
Troostprijs
Een loterij heeft altijd meer verliezers dan winnaars. Sommige verliezers zullen alleen voor de spanning mee hebben gedaan, maar er zijn beslist ook verliezers die in je werk geïnteresseerd zijn.
Help je verliezers om een beetje snel klant te worden door ze een troostprijs aan te bieden: een korting of bonus bij de aankoop in je shop.
Ik ben erg tegen kortingen omdat je ermee suggereert dat de normale prijs eigenlijk te hoog is. En die indruk moet je natuurlijk niet wekken, hierdoor devalueer je de waarde van je aanbod. Maar in deze situatie zou je een korting mogen geven aan de deelnemers. Niet omdat de prijs te hoog is, maar als troostprijs van je actie.
Denk er ook aan dat Facebook al je posts maar aan ongeveer 5% van je fans laat zien. Dus om je actie tot een succes te maken, zul je ook moeten adverteren voor een groter bereik.
Op welke platforms mensen actief zijn verandert voortdurend, dus het kan gebeuren dat jij nog steeds je best doet op Facebook, terwijl je doelgroep daar al lang al weg is. In het artikel over leeftijd en activiteit op de social media kun je dit controleren.
Gratis marketingtips voor kunstenaars
Gratis marketingtips voor kunstenaars. En we beginnen met een plan voor je e-mailmarketing om je publiek leuke en gevarieerde e-mails te sturen.

Judith de Vries
Get Clients Now!™ facilitator
Marketing voor beeldende kunst